Jak zmniejszyć zużycie oleju silnikowego? Jak dobrze wiesz, olej samochodowy jest niezbędny do jego prawidłowego funkcjonowania, dlatego jego pielęgnacja jest czymś, czego nie można lekceważyć. Zużycie oleju zależy od wielu czynników: rodzaju silnika, jego konfiguracji, prawidłowej konserwacji, środka smarnego, jak i wszystkich części ruchomych, które go otaczają.
Olej silnikowy
Olej silnikowy jest niezbędny do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania silników spalinowych, ponieważ jego głównym zadaniem jest smarowanie części ruchomych. Ponadto utrzymuje części w czystości, zapobiega korozji i pomaga utrzymać temperaturę silnika pod kontrolą.
W pewnych okolicznościach silnik pojazdu może odczuwać nadmierne zużycie oleju.
Co powoduje nadmierne zużycie oleju silnikowego?
Istnieje wiele przyczyn, które mogą uzasadniać nadmierny pobór oleju przez silnik. Poniżej przeanalizujemy te, które pojawiają się najczęściej:
Wycieki oleju silnikowego na zewnątrz
Olej może przedostawać się na zewnątrz pojazdu w wyniku zlokalizowanego wycieku w jednym z elementów układu smarowania. Te wycieki mogą wystąpić, ponieważ:
- jest źle wyregulowany lub uszkodzony korek skrzyni korbowej;
- uszczelka skrzyni korbowej jest zniszczona;
- zużyte uszczelniacze zaworowe;
- korek miski olejowej jest źle wyregulowany lub uszkodzony;
- filtr oleju jest poluzowany;
- czujnik ciśnienia oleju jest poluzowany lub uszkodzony.
Depresor próżniowy a ilość oleju w silniku
W niektórych silnikach wysokoprężnych zły stan tego elementu może powodować, że silnik bierze olej w zbyt dużej ilości. Powszechny problem w samochodach z silnikiem Diesla, który w złym stanie powoduje wycieki oleju.
Turbosprężarka a ilość oleju
Jeden z problemów, których najbardziej obawiają się kierowcy. Turbosprężarka w złym stanie może również prowadzić do nadmiernego zużycia oleju i jest również jedną z najczęstszych przyczyn.
Zużycie silnika a poziom oleju
Jeśli silnik ma niski stopień sprzężenia lub którykolwiek z segmentów, tłoków, cylindrów, uszczelek lub prowadnic zaworów jest w złym stanie, oleju będzie ubywać ponieważ będzie wymagało większego smarowania. Zwykle dzieje się tak w kilkuletnich autach, które mają za sobą sporą ilość przejechanych kilometrów lub w takich z wadami konstrukcyjnymi. Być może będzie trzeba uszczelnić silnik.
Jak zdiagnozować nadmierne spalanie oleju silnikowego?
Zanim założysz kombinezon, wyjmiesz skrzynkę z narzędziami i zaangażujesz się w demontaż wszystkiego, co złapiesz, konieczne jest wcześniejsze rozpoznani. Trzeba sprawdzić skąd pochodzi przeciek. Aby wykonać to w odpowiedni sposób, należy zwrócić uwagę na następujące aspekty:
- Czy na podłożu, na którym parkujesz, pozostawiasz plamy oleju?
- Czy zatkany jest odpowietrznik?
- Czy silnik wydmuchuje powietrze z otworu miarki oleju lub odpowietrznika oleju?
- Rurki odpowietrzające nie są zatkane. Jeśli tak, konieczne będzie ich wyczyszczenie lub wymiana, aby sprawdzić, czy problem nadal występuje lub znika.
- Czy turbosprężarka i wszystkie elementy silnika są w dobrym stanie?
- Jaki jest kolor dymu z rury wydechowej: biały czy niebieski?
- Kiedy wyrzuca dym? Jeśli występuje to podczas przyspieszania, przeciek będzie w jednym z cylindrów, natomiast jeśli wystąpi podczas zatrzymania, jest to spowodowane luzem w zaworach.
- Czy cylindry są w dobrym stanie? W tym celu konieczne będzie sprawdzenie kompresji każdego z nich, a także sprawdzenie, czy segmenty smarujące nie są zniszczone.
- Czy stosujesz olej o prawidłowej lepkości?
Po przeprowadzeniu kontroli poszczególnych elementów będziemy w stanie określić, dlaczego w silniku auta oleju ubywa, a tym samym zbadać możliwe rozwiązania awarii.
Jak naprawić nadmierne branie oleju silnikowego?
Bardzo prosto. Na pewno samodzielne wykonanie tego typu zadań to spora ilość godzin i prawdopodobieństwo uszkodzenia innych części. Wynika to z faktu, że taka naprawa wymaga demontażu ważnych części silnika lub innych elementów, które nawet jeśli jesteś majsterkowiczem, mogą zakończyć się grecką tragedią. Dlatego najmądrzejszą i najskuteczniejszą rzeczą zabranie go do zaufanego mechanika, który w znacznie krótszym czasie wykona remont silnika, który zmniejsza zużycie oleju.
Samodzielny remont silnika
Jeżeli jednak czujesz się na siłach na samodzielną naprawę, to pamiętaj, aby przed całkowitym demontażem silnika ustal, czy ubytek oleju występuje w cylindrach, czy w zaworach. Jeśli ta informacja nie jest dokładnie znana, a jakikolwiek inny element na zewnątrz silnika został już wykluczony, zaleca się zacząć od głowicy cylindrów.
Najważniejsze jest sprawdzenie, czy nie ma szczelin w trzpieniu lub jego średnicy oraz weryfikacja stanu uszczelek zaworu. Przed demontażem zaworów zaleca się ich oznaczenie i niezmienianie położenia sprężyn. Ważne jest również, aby sprawdzić głowicę cylindrów, aby wykluczyć jakiekolwiek pęknięcia i żeby wykluczyć, że jest w złym stanie.
Podczas sprawdzania butli należy sprawdzić, czy nie ma schodków, rys lub innych deformacji. Trzeba też zwrócić uwagę na stan, w jakim znajdują się tłoki i czy segmenty nie są do nich przyklejone (mają obracać się bez trudności). Aby poznać maksymalne zużycie, na jakie pozwala każdy typ silnika, należy skonsultować się bezpośrednio z producentem.
Jeśli podczas naprawy silnika zdecydujesz się na ponowne użycie tłoków, zaleca się dokładne oczyszczenie rowka, w którym leżą segmenty. Ponadto końcówki segmentów będą musiały być zamontowane pod kątem 120 stopni, a jeśli segmentów jest więcej niż trzy, należy unikać wyrównania dwóch szczelin.
Olej o nieodpowiedniej lepkości
Stosowanie oleju o lepkości niższej niż zalecana przez producenta to częsty problem kierowców, którym silnik zużywa olej w dużej ilości i muszą go ciągle dolewać. Lepkość to odporność cieczy na przepływ. Innymi słowy, im mniej lepki olej, tym mniejszy opór i tarcie. Z tego powodu, jeśli używany jest olej o lepkości niższej niż zalecana, będzie on wystarczająco „rzadki” lub płynny, aby przeniknąć do komory spalania. Należy również podkreślić, że brak odpowiedniego smarowania wpływa na kompresję i pracę silnika. W takiej sytuacji należy wykonać wymianę oleju.
To ważna kwestia w każdym aucie osobowym i nie tylko, dlatego należy nieustannie kontrolować poziom oleju zarówno na długich, jak i krótkich dystansach.