Odtwarzanie muzyki i teledysków w miejscach świadczenia usług budzi wiele kontrowersji. Wielu właścicieli sklepów, fryzjerów, kosmetyczek, taksówkarzy czy hoteli nie widzi konieczności opłacania tantiem dla artystów i producentów oraz organizacji ich zrzeszających. Tymczasem okazuje się, że każdy przedsiębiorca, który publicznie odtwarza muzykę jest zobligowany do wnoszenia tym tytułem odpowiedniej opłaty.
ZPAV – co to jest?
Związek Producentów Audio Video (ZPAV) jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów założonym w 1991 roku i funkcjonującym na podstawie zezwolenia Ministra Kultury na zbiorowe zarządzanie prawami pokrewnymi w tym zakresie. Wniesienie opłaty do ZPAV pozwala użytkownikowi muzyki na wykorzystywanie nagrań bez konieczności kontaktowania się z poszczególnymi artystami, autorami i producentami.
ZPAV – płacić czy nie? Kontrola płatności
Pytanie: ,,ZPAV – płacić czy nie?” pada niemalże tak często, jak pytanie: ,,Kiedy nie trzeba płacić ZAIKS?”. Wnoszenie opłaty na rzecz ZPAV jest konieczne, jeśli chce się korzystać z materiałów, którymi stowarzyszenie zarządza. Nie jest to jednak czynność obowiązkowa, dlatego część osób prowadzących działalność gospodarczą próbuje się od niej uchylić. W ten sposób narażają się one na kontrolę i konieczność zapłaty kary w wysokości zaległych opłat za ostatnie 3 lata działalności. Jeśli natomiast sprawa trafi do sądu, opłata ta może wynieść nawet równowartość 5-letniej działalności.
Jak uniknąć opłat?
Opłat można uniknąć udowadniając, że muzyka nie wpływa na wysokość przychodów firmy lub korzystając z jednego z poniższych sposobów:
- korzystać z nagrań, wobec których organizacja nie posiada praw;
- korzystać z muzyki opublikowanej przez samych artystów na licencjach Creative Commons;
- organizować muzykę na żywo;
- odtwarzać utwory wyłącznie jednego artysty na podstawie indywidualnej zgody tegoż wykonawcy;
- organizować imprezy prywatne.
Podsumowując, odpowiedź na pytanie: ,,ZPAV – płacić czy nie?” nie jest jednoznaczna. Wszystko zależy od tego, z jakiej muzyki chcemy korzystać i w jakim celu to robić. Jeśli jednak planujemy na przykład puszczać radio we własnym salonie kosmetycznym czy sklepie, to zdecydowanie należałoby opłacić tantiemy dla producentów.